Netskope begint in oktober met een eigen team in Nederland. Hoewel nog niet iedereen weet wat voor bedrijf Netskope eigenlijk is, is die stap nodig omdat de activiteiten hier zo hard groeien. ITchannelPRO spreekt met Xavier Duyck, VP Northern Europe en DACH, die vertelt over de visie van Netskope.
Netskope opereert inmiddels vanuit België, maar koos zoals veel Amerikaanse softwarebedrijven eerst voor een kantoor in Engeland. Netskope heeft er vervolgens voor gekozen om continentaal Europa een eigen status te geven met een kantoor in België. Nu de business ook hier serieuze omvang krijgt, komt er een eigen kantoor in Nederland. “We hanteren het principe think global, act local, dus eigen teams met lokale mensen”, zegt Xavier.
Netskope is een leader in het Gartner Magic Quadrant voor Cloud Access Security Brokers en beschermt data van klanten, ongeacht waar die zich bevindt. Databescherming is geïntegreerd met realtime netwerkbeveiliging op basis van een SDN-architectuur. “Onze SDN onderscheidt zich van een groot deel van de markt omdat we die in eigen beheer hebben. Deze oplossing Netskope NewEdge staat niet in een datacenter van een hyperscaler maar wordt wereldwijd aangeboden via bijna 90 eigen points-of-presence (PoPs). Eén van die PoPs staat in Nederland.”
Bewuste keuze
Netskope levert in de regio van Xavier sinds het najaar van 2020 voor de volle 100 procent via distributeur Exclusive Networks aan het kanaal. “Het indirecte model heeft meer voordelen”, geeft Xavier aan. “Werken met een distributeur is een bewuste keuze want we willen schaalbaar en controleerbaar zijn. Te snel groeien, kunnen we als organisatie van beperkte omvang niet bolwerken en dat kan dan weer gevolgen hebben voor de kwaliteit.”
Kwaliteit is het bruggetje naar de partners van Netskope die volgens Xavier bestaan uit twee hoofdgroepen. “De cloud-bedrijven, die al het nodige weten van SaaS en Secure Access Service Edge (SASE). De andere groep omvat grotere partners die veel kennis hebben van hardware-gebaseerde security en dit nog steeds leveren. Die groep merkt dat de eindklanten steeds meer belangstelling tonen voor moderne oplossingen van on-premise naar de cloud.
“Aan beide groepen stellen we overigens dezelfde eisen”, zegt Xavier. “We hebben een rigoureus certificeringsprogramma. Cloudtechnologie is namelijk heel anders dan conventionele antivirussoftware en firewalls. Er is meer mee mogelijk en dus moet je als partner echt weten waarmee je eindklanten het beste helpt. Die stellen natuurlijk de nodige eisen aan partners en onze oplossing. Ons team Customer Success helpt eindklanten om het meeste en beste uit die oplossing te halen.”
De hoge eisen die Nestkope stelt aan de kennis van de partners heeft nadrukkelijk niet als doel kleinere resellers met kleinere eindklanten te weren. “Partners van elke omvang die onze SASE-oplossing kunnen en willen leveren, zijn welkom”, zegt Xavier. “Eerder dit jaar hebben we ons partnerprogramma Evolve daar specifiek op aangepast.”
Complementair
Xavier wijst er verder op dat Netskope de oplossing NewEdge positioneert als complementair aan andere oplossingen. “Zowel eindklanten als partners zien de voordelen van een multivendor-oplossing. Dat accepteren we volledig. NewEdge naast de oplossing van een andere leverancier is voor ons dan ook geen probleem. Wij leveren met NewEdge een platform dat bijdraagt aan reductie van risico’s, complexiteit en ook kosten.”
Meer zichtbaarheid
SASE is voor een deel van de markt en voor het kanaal soms nog een lastig begrip en dus moet de naamsbekendheid van Netskope in Nederland omhoog, vindt Xavier. Er staan dan ook de nodige activiteiten gepland en tegelijk komt er een eigen vestiging. Dat bewijst toch dat de markt het bedrijf wel weet te vinden. “Veel leads hebben een link met onze status bij Gartner. Daar zijn we natuurlijk erg blij mee, maar partners en eindklanten lezen dergelijke rapporten niet. Omdat zij toch baat hebben bij NewEdge, willen we zichtbaarder worden voor die grote, diverse groep. Bij Netskope zijn we ervan overtuigd dat we nog harder kunnen groeien in Nederland. We hebben hier trouwens heel mooie klanten die we om veiligheidsredenen niet mogen noemen als referentiecases. Dat is inherent aan wat we leveren, maar het zorgt er wel voor dat de markt nog onvoldoende weet wie we zijn en wat we doen. Maar ik garandeer dat er veel kansen zijn voor kanaalpartners die met ons zakendoen.”
Meer weten? Neem contact op via mail info-neur@netskope.com
Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4